Із старих шин добути нафту. Молода українська вчена розробила план переробки вживаної гуми, який дозволить і видобуток палива збільшити, і екології не нашкодить. Куди котяться старі шини в Україні — Ольга Артюшенко.
Одного разу студентка авіаційного інституту Юлія Нікітченко потрапила на голандський шинопереробний завод. Там їй так сподобалось, що, повернувшись в Україну, вона почала вивчати переробку шин. Дівчина виявила: якщо допрацювати процес термообробки гуми, то з неї можна виділити речовину, що за складом майже ідентична до нафти. А завдяки поверхово-активним речовинам, що також виділяються під час оборобки, можна ще раз використати старі свердловини нафти.
Юлія Нікітченко, аспірантка:
- Чтобы понимать было проще, это как мыло: спецраствор загоняется в скважину, и та нефть, которая лежит в труднодоступных сетах — вымывается.
Роботу Юлії помітили у Німеччині: вона стала першою українкою, яка отримала міжнародну премію «Зелені таланти» за екологічну важливість дослідження. Адже за такої технології гума не виділятиме токсинів у повітря, розповідає науковий керівник Юлі.
Богдан Кочірко, завідувач лабораторії процесів нафтопереробки:
- Отримувати речовини з цього продукту — ноу-хау, яке зарекомендує себе у переробці спрацьованих шин.
Олександр Калантар — власник одного з небагатьох в Україні підприємств, що переробляють шини за західними екологічними технологіями. Ідеї Юлії підтримує, та як практик, запевняє: в Україні шини як вторсировина нікого не цікавлять.
Олександр Калантар, генеральний директор переробного підприємства:
- Очень высокая стоимость перерабатывающих заводов. 100 тысяч долларов за завод. Наша страна не может позволить себе такую роскошь.
80% шин не переробляють, і навіть не утилізують. Їх просто викидають — або власники авто, або шиномонтажі, або ті фірми, які мали б їх передати на переробні заводи. Якщо водій міняє гуму на автомобілі — він віддає шину і 30-35 гривень за кожну шиномонтажу. Там їх мали б передати скупникам, ті — переробникам. Але насправді все по-іншому. В першому ж автосервісі нам відмовилися говорити це на камеру, але пояснили: ось ці шини, що перед входом, поїдуть прямісінько на свалку.
Валентин Мержиєвський, завідувач відділу дослідження та нормативно-правового забезпечення у сфері технічної експлуатації:
- Вони надають довідки, що вони здані на пункт здачі сировини. Насправді, шини запихуються під кущі, а папір, який контролюється державними органами, залишається в силі. Фактично, утилізація — лише на папері.
Щороку в Україні на смітниках опиняється 300 тисяч тон використаних шин. Юлія підрахувала: з кожних 10 тон гуми можна видобувати 10 тон нафти із старих свердловин. Якщо її відкриття використають на Батьківщині, вона не поповнить статистику вчених-емігрантів. Поки що у Німеччині до її розробок поставилися з більшою увагою.
Автор:
Ольга Артюшенко. Оператори: Микола Крижанівський, Андрій Марченко.
Перший Національний



